Me ISS:llä haluamme tulla maailman parhaaksi palveluyritykseksi. Maailman paras palvelu, kokonaispalvelu, erottaa meidät muista. Se on syy, miksi asiakkaamme valitsevat meidät.
Toimitusjohtajana tapaan asiakkaitamme jatkuvasti. Keskustelemme siitä, mitä me ISS:nä voisimme tehdä vielä paremmin. Usein kehitettävää on pienissä asioissa, kuten arkisissa kohtaamisissa. Siinä, että muistaisimme hymyn arvon. Tätä palvelukulttuuria me rakennamme koulutusohjelmillamme, joista kaikkein perustavanlaatuisin on Service with a Human Touch.
Yhä useammin näissä keskusteluissa puhumme myös vastuullisuudesta. Asiakkaamme arvostavat niitä toimenpiteitä, joita teemme eri palveluissamme puhtaamman huomisen puolesta. Samoin he arvostavat panostustamme työturvallisuuteen.
Lopulta myös se hymy, joka on ensimmäinen askel hyvinvoinnin luomisessa, on vastuullinen teko. Vastuullinen toiminta on hyvinvoinnin luomista. Se näkyy vastuullisuusohjelmassamme, jonka olemme nyt uudistaneet.
Luomme kestävää hyvinvointia. Luomme sitä asiakkaillemme, henkilöstöllemme, ympäristölle ja yhteiskunnalle.
Hyvinvointia asiakkaille, henkilöstölle, ympäristölle ja yhteiskunnalle
Syksyllä 2018 toteutimme olennaisuusanalyysin, jossa kysyimme omalta henkilöstöltämme, potentiaalisilta työntekijöiltämme, asiakkailtamme, yhteistyökumppaneiltamme ja erilaisilta järjestöiltä, mitkä yritysvastuuasiat ISS:n toiminnassa ovat kaikkein olennaisimpia ja millä asioilla vaikutus yhteiskuntaan on kaikkein suurin.
Meille kerrottiin, että olennaisinta on asiakkaiden yritysvastuutavoitteiden tukeminen, eettinen ja läpinäkyvä liiketoiminta, henkilöstöstä huolehtiminen, ilmastonmuutoksen hillintä ja ympäristövastuullisuus sekä yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Näistä teemoista johdimme vastuullisuuslupauksemme: Luomme kestävää hyvinvointia. Luomme sitä asiakkaillemme, henkilöstöllemme, ympäristölle ja yhteiskunnalle. Tämä yritysvastuuraportti on rakennettu näiden kohderyhmien mukaisesti, ja olemme tehneet kullekin kohderyhmälle oman, täsmennetyn vastuullisuuslupauksemme.
Panostamme paljon ammattilaistemme koulutukseen, urapolkuihin ja turvallisuuteen.
Erityisen iloinen olen siitä, että olennaisuusanalyysin tulokset tukevat sitä, mitä me ISS:llä muutenkin teemme. Olemme fokusoineet toimintaamme oikein. Henkilöstövaltaisena palveluyrityksenä ammattilaisemme ovat meille kaikki kaikessa. Panostamme paljon heidän koulutukseensa, urapolkuihinsa ja turvallisuuteensa. Tapaturmataajuudesta kertova LTIF-lukumme laski vuonna 2018 ensimmäistä kertaa alle 10:een ja oli 9,85. Suuntamme on kohti 0:aa, ja kirkas tavoitteemme on saada jokainen ammattilaisemme terveenä kotiin joka ikinen päivä aina eläkeikään saakka. Terve ja hyvinvoiva ISS:läinen jaksaa hymyillä ja on motivoinut viemään meitä kohti visiotamme – meistä tulee maailman paras palveluyritys.
Ilmastonmuutosta hillitsemme kaikessa palvelutuotannossamme. Kiinteistöt muodostavat lähes 40 prosenttia Suomen energiankulutuksesta ja kasvihuonekaasupäästöistä, joten meidän osaamisellamme on paljon painoarvoa. Loppuvuonna 2018 aloitimme ISO 50001 -energianhallintajärjestelmän sertifioinnin parantaaksemme ilmastonmuutoksen hillinnän vaikuttavuutta niin energianhallintapalveluidemme kuin omien tilojemme ja liikkumisemme osalta. Siivouspalveluissa lanseerasimme kemikaalivapaan ylläpitosiivouksen. Ravintolapalveluissa osallistuimme useaan hävikkiprojektiin, joissa kaikissa tavoittelemme keinoja ruokahävikin vähentämiseen.
Nämä ovat esimerkkejä teoista, jotka luovat hyvinvointia ympäristöllemme – meille kaikille – ja samalla tukevat asiakkaitamme heidän yritysvastuutavoitteissaan.
Jatkamme strategiamme mukaista kehitystä
Vuonna 2019 keskitymme yhä parempaan, kokonaisvaltaisempaan ja vastuullisempaan palveluun.
Vuosi sitten aloitin tämän katsauksen kirjoittamalla, että vuosi 2017 oli ISS Suomelle nousujohteinen. Vuonna 2018 jatkoimme siitä, mihin edellisenä vuonna jäimme. Jatkoimme kokonaispalveluratkaisumme kehittämistä sekä parempaa viestimistä siitä. Kokonaispalveluratkaisumme, jonka pystymme tarjoamaan valtakunnallisesti, on ISS Suomen kilpailuetu ja valttikortti. Onnistumisestamme kertoo se, että vuoden päätteeksi saatoimme toista vuotta peräkkäin todeta olevamme kasvuyritys.
Voidaksemme jatkaa investointeja tärkeimpiin sidosryhmiimme – henkilöstöömme ja asiakkaisiimme – tavoittelemme kuitenkin kovempaa kasvua. Sen vuoksi teimme myös viime vuonna isoja strategisia muutoksia. Erityisen merkittävä oli loppuvuodesta toteuttamamme siivousliiketoiminnan uudistus, jonka myötä Siivous- ja monipalvelut -yksikkömme keskittyy jatkossa suurten asiakkuuksien hoitoon ja ISS Direct palvelee ainutlaatuisella, ketterällä konseptilla pienempiä asiakkaitamme. Tällaiset muutokset ovat isoja askeleita matkallamme maailman parhaaksi palveluyritykseksi.
Vuonna 2019 keskitymme siihen hyvään työhön ja sen kehittämiseen, jota joka päivä asiakaskohteissamme teemme. Yhä parempaan, kokonaisvaltaisempaan ja vastuullisempaan palveluun. Tuemme asiakkuustiimiemme työtä globaaleilla konsepteillamme ja työkaluillamme. Keskitymme toimimaan ja palvelemaan yhteisen toimintatapamme ”The ISS Wayn” mukaisesti. Näin takaamme yhdenmukaisen laadun ja luomme onnellisuutta paitsi asiakkaillemme, myös heidän asiakkailleen, työntekijöilleen ja muille yhteistyökumppaneilleen.
Sitoudumme YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin
Uudistaessamme vastuullisuusohjelmaamme olemme määritelleet aiempaa selkeämmin toimintamme vaikutuksia ja arvonluontimalliamme. Tämän työn olemme koostaneet kuvaksi raportin etusivulle. Etusivulla esittelemme myös ne seitsemän YK:n kestävän kehityksen tavoitetta, joihin me ISS Suomena yhdessä koko ISS-konsernin kanssa olemme erityisesti sitoutuneet.
Yritysvastuuraportti on meille tärkeä kooste viime vuodesta, avainluvuistamme ja -tiedoistamme. Samalla on ilon ja ylpeyden aihe saada yksiin digitaalisiin kansiin se merkittävä työ, jota me asiakkaidemme, henkilöstömme, ympäristön ja yhteiskunnan kanssa ja hyväksi teemme. Olemme iso, kansainvälinen yritys ja toimintamme on niin laajaa, että arjessa emme aina itsekään hahmota sitä vaikuttavaa kokonaisuutta, joka ammattilaistemme ja asiakkaidemme päivittäisistä kohtaamisista syntyy.
Me luomme kestävää hyvinvointia.
Helsingissä maaliskuussa 2019
Jukka Jäämaa
Toimitusjohtaja
ISS Palvelut